عسلک چیست و چه تفاوتی با عسل طبیعی دارد ؟

در بسیاری از مواقع، اطلاعات ما درباره محیط اطرافمان کامل نیست و این می‌تواند باعث انتخاب‌ها و خریدهای نادرست شود. شاید در جامعه ایران تعداد کمی وجود داشته باشند که تاکنون با نام “عسلک” آشنا شده باشند و حتی تصور هم نکنند که زنبورعسل محصولی به نام “عسلک” تولید می‌کند. اگرچه برخی از محققان و اندیشمندان عسل و عسلک را در یک دسته قرار می‌دهند، اما تفاوت‌های بارز و مشخص آن‌ها باعث می‌شود که نتوانیم به راحتی این محصول را به عنوان یک نوع عسل طبیعی شناخت.

آشنایی با عسلک، به ویژه برای خرید عسل طبیعی، اهمیت زیادی دارد. اگر من اطلاعات دقیقی در مورد عسلک داشته باشم، مطمئناً در هنگام خرید عسل طبیعی با دید بازتری عمل خواهم کرد و پارامترهای مربوط به این محصول را بررسی خواهم کرد. البته این محصول نیز یک محصول و فراورده از زنبور عسل است که خواص فوق‌العاده‌ای دارد. با این حال، به دلیل اشباع بالاتر قند، ممکن است برای برخی افراد محدودیت‌های مصرف داشته باشد. همچنین، عسلک به سرعت رس می‌بندد یا به اصطلاح “شکرک” می‌زند. به همین دلیل، برای افرادی که علاقه‌ای به عسل با ساختار شکرکی ندارند، این محصول مناسب نیست.

عسلک چیست؟

زنبورها با خوردن شهد گل‌ها، عسل را تولید می‌کنند. در برخی گیاهان، گل‌ها و درختان، حشراتی وجود دارند که ماده‌ای ترشح می‌کنند. این ماده، منبع غذایی زنبورها، مورچه‌ها و برخی حشرات دیگر است. زنبورها، اگر از این ماده که توسط حشره‌ای دیگر مانند شپشک ترشح شده است بنوشند، آن را عسلک نام می‌دهند.

درباره حشراتی که به تولید شیره‌های قندی در روی گیاهان مشغول هستند، برخی از مهمترین آنها عبارتند از: (می‌توانید نام حشرات مورد نظر را اینجا بیاورید

  •  شپشک های نباتی
  •  لاچنیدها
  •  شته ها
  •  پسیل ها
  •  زنجرک ها
  •  و….

زنبور عسل با خوردن شیرابه‌های قندی، عسلکی با خواص خاص و متفاوت ایجاد می‌کند که از نظر ساختار با عسل طبیعی متفاوت است. دلیل این تفاوت نیز از روی آمده است. عسلک از بدن حشرات مکنده ترشح می‌شود و به طور طبیعی موادی را از خود گذرانده و به آن اضافه می‌کند. بررسی‌ها نشان داده است که درون عسلک، آنزیم‌هایی وجود دارد که از دستگاه گوارش حشرات مکنده به آن وارد می‌شوند. همچنین، وجود ملتوز که یک ماده غیرقابل حل در آب است، باعث بروز ویژگی‌های خاص در عسلک می‌شود.

مهمترین منابع گیاهی عسلک

درختان از بیشترین توانایی برای تولید عسلک برخوردار نیستند و نه هر نوع گیاهی مناسب برای تولید این محصول است. درختان، به خصوص درختان گونه‌های مخروطی مانند کاج، به عنوان بسترهای اصلی برای تولید عسلک شناخته شده‌اند. عسلک کاج یکی از معروف‌ترین انواع این محصول در جهان است و در کشورهای مختلف، به ویژه در ترکیه، مورد توجه و استقبال زیادی قرار می‌گیرد.

برخی گیاهان واقعاً قادر به تولید هم عسل و هم عسلک هستند. علاوه بر این، برخی از گونه‌های گیاهی وجود دارند که شیرابه‌های قندی تولید می‌کنند اما نمی‌توانند جذابیتی برای زنبورها داشته باشند و بیشتر مورد توجه مورچه‌ها قرار می‌گیرند. در واقع، این شیرابه‌ها بیشتر جذابیت برای مورچه‌ها دارند تا زنبورها. با این حال، باید توجه داشت که حتی شیرابه درخت کاج نیز ممکن است جذابیتی برای مورچه‌ها داشته باشد.

در ایران، این محصول ترنجبین یکی از مشهورترین انواع عسلک‌ها است و خواص فوق‌العاده‌ای دارد. خصوصیات و خواص عسلک ترنجبین باعث شده است که برخی افراد آن را به عنوان یک نوع عسل طبیعی به فروش برسانند.

تولید عسلک توسط زنبور

برداشت عسلک توسط زنبورها به دلیل محدودیت در جریان شیرابه‌های قندی نسبت به جریان شهد در طبیعت، زمان محدودی را برای زنبورها فراهم می‌کند. به همین دلیل، برداشت این محصول اغلب در مناطق خاص امکان‌پذیر است. همچنین، برداشت عسلک نیازمند تجربه زنبورداران و مهارت‌های جانبی است.

یکی از نکات مهم در تولید عسلک این است که مواد آن بسیار چسبنده هستند. بنابراین، اگر هوا آلوده باشد یا در منطقه گرد و خاک زیادی وجود داشته باشد، احتمال ورود گرد و خاک به کندو و کاهش کیفیت عسل و عسلک وجود دارد. همچنین، به دلیل اینکه این محصول به سرعت به رس می‌رسد، مناسب است که در صورت امکان، هر چه زودتر از کندو برداشت شود.

ویژگی ها و خواص عسلک

عسلک‌ها و عسل در بسیاری از ویژگی‌ها به هم شباهت دارند. با این حال، در آزمایشات انجام شده روی عسل و عسلک‌های مختلف، مشاهده شده است که عسلک‌ها در مقایسه با عسل:

  •  عموما تیره تر هستند
  • خواص آنتی اکسیدانی بیشتری دارند
  • از مواد معدنی غنی تر هستند
  • ترکیبات پلی فنولی بیشتری دارند
  • خواص آنتی بیوتیک و آنتی باکتریال قوی تری دارند
  • ساکارز بیشتری دارند (عموما)
  • زودتر رس می بندند

برای خرید عسلک باکیفیت، منصفانه است که اطلاعات لازم را در مورد عسلک به دست آورید یا به فروشنده اعتماد کنید. در این راستا، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

  1. منبع تولید: سعی کنید از فروشندگان معتبر و قابل اعتماد خرید کنید. بهتر است مطمئن شوید که این محصول از زنبورداری‌های معتبر و با استفاده از روش‌های صحیح جمع‌آوری شده است.
  2. تاریخ برداشت: سعی کنید اطلاعاتی درباره تاریخ برداشت عسلک بدست آورید. عسلک‌های تازه و اخیراً برداشت شده، معمولاً کیفیت بهتری دارند.
  3. برچسب‌ها و گواهی‌ها: بررسی کنید که آیا این محصول دارای برچسب‌ها و گواهی‌های معتبری است. برچسب‌ها و گواهی‌ها می‌توانند نشان دهنده استانداردهای کیفیت و اصالت عسلک باشند.
  4. مشخصات فیزیکی: در صورت امکان، مشخصات فیزیکی این محصول را بررسی کنید. به عناصری مانند رنگ، طعم، غلظت و ساختار آن توجه کنید.
  5. نظرات و تجربیات: قبل از خرید، می‌توانید نظرات و تجربیات مشتریان دیگر را در مورد فروشنده یا محصول مورد نظر بررسی کنید. این ممکن است به شما کمک کند تا تصمیم بهتری بگیرید.

در آخر

عسلک یک تولید زنبور عسل است که تفاوت‌هایی با عسل دارد. این محصول به صورت ژله‌ای و لزج است و غلظت بیشتری نسبت به عسل دارد. همچنین، طعم و رنگ آن نیز متمایز است. عسلک و عسل هر دو محصولات با ارزشی هستند و در صنایع مختلف استفاده می‌شوند.

عسل

یک ماده شیرین و طبیعی است که توسط زنبورها از شهد گل‌ها جمع‌آوری می‌شود. این خوراکی خاص دارای خواص بی‌شماری است. عسل، غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و آنتی‌باکتریال است. این ماده معجزه‌آسا، خواص ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد سرطانی، مقوی سیستم ایمنی، تسکین دهنده سرفه و سرماخوردگی، تقویت قلب و عروق، بهبود عملکرد گوارش، تنظیم قند خون، آرامبخش و مغذی است. عسل، قدرت ترمیمی بیشتری نسبت به مواد شیرین دیگر دارد و برای بهبود روحی و جسمی بسیار مفید است. همچنین، عسل به عنوان منبع انرژی طبیعی و خوشمزه مورد استفاده در تهیه غذاها و نوشیدنی‌های مختلف است. در نتیجه، عسل یک معجزه طبیعی است که برای حفظ سلامت و زندگی بهتر بسیار ارزشمند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *