گز لوکس : ماجرای درصدهایی که باید بدانید

درصد‌گذاری گز لوکس به معنای نسبت محتوای مختلف داخل گز است، به خصوص نسبت پسته و شیره یا گزانگبین. معمولاً دو نوع درصد روی جعبه‌های گز با کیفیت نوشته می‌شود: یکی درصد پسته و دیگری درصد گزانگبین. اغلب به درصد پسته بیشتر توجه می‌شود؛ اما درصد گزانگبین مهم‌ترین عامل کیفیت و طعم گز است. عبارت “گز” از واژه “گزانگبین” یعنی شیره گون، به دست آمده است . گزانگبین، به عنوان هویت گز شناخته می‌شود، همانطور که پنیر در پیتزا. تصور کنید پیتزایی سفارش دادید بدون پنیر! این غیر ممکن است چون دیگر اسم آن پیتزا نیست. هویت پیتزا به وجود پنیر وابسته است و هویت گز نیز به گزانگبین . اگر گزانگبین در خوراکی مورد نظر وجود نداشته باشد، به آن “نوقا” گفته می‌شود . مثلا به همین علت نمونه گز تولیدی در تبریز و ترکیه اصلا به خوشمزگی گز اصفهان نیست.

حقیقتی شیرین درباره نسبت‌های گز: کدام درصد، کدام طعم؟

درصد گذاری پسته به این صورت است که وزن پسته موجود در یک کیلو گز لوکس را بر وزن کل گز تقسیم می‌کنیم و به درصد تبدیل می‌کنیم. مثلاً اگر من 1 کیلو گز لقمه‌ای 42 درصد پسته خریداری کنم، در این محصول 420 گرم پسته و 580 گرم حلوای سفید موجود است. باید توجه داشت که بخش زیادی از خوشمزگی گز به همین حلوا برمی‌گردد. ولی مردم به اشتباه تصور می‌کنند هرچه درصد پسته بالاتر باشد، بهتر است. به عنوان مثال، در کارخانه ما سه نوع گز با درصد پسته مشابه وجود دارد: گزهای 38، 42 و 43 درصد پسته که تفاوت آن‌ها در میزان استفاده‌شده عسل و گزانگبین است.

 گزانگبین گیاهی دارویی با خواص و کاربرد های فراوان

معجزه طعم: درصد پسته و گزانگبین در کیفیت گز

استفاده از عسل و گزانگبین به جای شکر باعث می‌شود گز لوکس خوشمزه‌تر و خوش خوراک‌تر شود. حتی اگر از سلامتی گز عسلی بگذریم، باید اذعان داشت که گز عسلی واقعا خوشمزه‌تر است. تمامی گزهای 42 درصدی شاهکار ما با استفاده از عسل و گزانگبین تولید می‌شوند. پس هنگام خرید گز، علاوه بر پسته به درصد عسل و گزانگبین نیز دقت کنید.

درباره میزان درصد پسته در گز، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا گز لوکس 80 درصد پسته وجود دارد؟ این سوال از یک سوءتفاهم ناشی از درصد‌گذاری شکلات است

معادله شیرینی با درصدگذاری کاکائو: رازی که فقط انتخاب‌های خاص می‌توانند حل کنند!

. شاید شما اگر به شکلات علاقه‌مند باشید، با درصدهای مختلف شکلات از 48 درصد تا 96 درصد که تلخ‌ترین نوع آن است، آشنا باشید. درصدهای مختلف شکلات به نسبت کاکائو در آن مربوط می‌شود.

از گیاه کاکائو ، دو محصول به دست می‌آید: کره کاکائو و پودر کاکائو. میزان کاکائو موجود در شکلات، به مقدار پودر کاکائو در آن بستگی دارد. طبیعتاً، هر چه درصد کاکائو در شکلات بیشتر باشد، شکلات تلخ‌تر و بافتی خشک‌تر خواهد داشت. شکلات‌هایی که نرم‌تر هستند، دارای میزان بیشتری کره کاکائو و شکر هستند و رنگ روشن‌تری دارند.

۸. آیا بیشتر همیشه بهتر است؟ حقایقی در مورد درصد پسته در گز

استفاده بیش از 43 درصد پسته باعث می‌شود که مزه گز از بین برود . و ما تفاوت چندانی با خوردن مستقیم پسته نداشته باشیم .

در مورد کیفیت گزهای با 28 یا 30 درصد پسته، باید گفت که کیفیت گز صرفاً به میزان پسته آن بستگی ندارد . بلکه به نوع شیرین‌کننده‌ای که استفاده می‌شود، یعنی عسل یا شکر، بستگی دارد. همچنین هر گز دارای رایحه‌ای منحصر به فرد است که می‌تواند شامل گلاب، زعفران یا عطر گل‌های گون باشد که هر کدام طرفداران خاص خود را دارد. گزهای 28 درصد پسته‌ای با حال از عسل و گلاب تهیه می‌شوند و برای آن‌هایی که عطر گلاب را دوست دارند، انتخاب مناسبی هستند.

علاوه بر این، انواع گز با مغزهای دیگر مانند بادام زمینی، بادام هندی، فندق و گردو نیز تولید می‌شوند . و تجربه‌های جالبی را ارائه‌ می دهند ، هستند، اما به گفته عموم ، به خوشمزگی گز پسته‌ای نمی‌رسند .

چشم‌اندازی نو به درصدهای گز: کمیت یا کیفیت؟

بله، گز بدون مغز نیز وجود دارد که معمولاً کیفیت چندان بالایی ندارند و تنها با استفاده از شکر تهیه می‌شوند . نوعی گز سنتی به نام “گز انگشت‌پیچ” هم موجود است . و بافت نیمه‌جامد و ژله‌ای دارد و باید با استفاده از انگشت یا قاشق خورده شود . این نوع از گز، که دسری خوشمزه و سنتی ایرانی است، اصالتاً از همدان است، اما امروزه در اصفهان نیز تولید می‌شود.

در زمان قحطی و کمبود پسته در دوره قاجار، گز در آستانه نابودی بود. به جای پسته، در تهیه گز از باقلا استفاده می‌شد و در آن زمان بیشتر گز بدون مغز تولید می‌شد که به نام حلواچوبه شناخته می‌شد. حلواچوبه را خشک می‌کردند و دارای بافتی شبیه به آدامس بود. حلواچوبه یکی از خوراکی‌های محبوب دانش‌آموزان برای بردن به مدرسه بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *